Пояснювальна записка
Мистецтво – особлива форма відображення дійсності, естетичний художній феномен, який передає красу
навколишнього світу, внутрішнього світу людини через осмислення фундаментальних категорій «краса», «гармонія»,
«ритм», «пропорційність», «довершеність». Особливості опанування мистецтва в школі пов’язані з його багатогранним
впливом на свідомість і підсвідомість людини, її емоційно-почуттєву сферу, художньо-образне мислення і творчі
здібності. Мистецтво сприяє художньо-естетичному розвитку людини та стимулює готовність особистості брати участь
у різних формах культурного життя суспільства.
Визначення мети навчання мистецтва в основній школі зумовлене основними функціями мистецтва: естетичною,
навчально-пізнавальною, духовно-виховною, комунікативною, емоційно-терапевтичною.
Програма розроблена відповідно до Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти. Вона
ґрунтується на засадах особистісно зорієнтованого, компетентнісного, діяльнісного та інтегративного підходів. Особистісно
зорієнтований підхід забезпечує розвиток в учнів індивідуальних художніх здібностей (музичних, образотворчих та
ін.), творчого потенціалу. Компетентнісний підхід сприяє формуванню ключових предметних і міжпредметних
компетентностей, насамперед загальнокультурних і художньо-естетичних. Діяльнісний підхід спрямований на розвиток
художніх умінь і здатності застосовувати їх у навчальній та соціокультурній практиці. Інтегративний підхід виражається
в акцентуванні взаємодії різних видів мистецтва в рамках освітньої галузі та пошуку міжпредметних зв’язків з предметами
інших освітніх галузей, інтеграції шкільного навчання мистецтв із соціокультурним середовищем.
Метою навчання мистецтв в основній школі є виховання в учнів ціннісно-світоглядних орієнтацій у сфері
мистецтва, розвиток комплексу ключових, міжпредметних і предметних компетентностей у процесі опанування
художніх цінностей і способів художньої діяльності, формування потреби в творчому самовираженні та естетичному
самовдосконаленні.
Мета досягається шляхом реалізації таких завдань:
виховання в учнів емоційно-ціннісного ставлення до мистецтва та дійсності, розвиток художніх інтересів,
естетичних ідеалів;
формування системи художніх знань, яка відображає видову специфіку і взаємодію мистецтв;
розвиток умінь сприймання, інтерпретації та оцінювання творів мистецтва й художніх явищ;
стимулювання здатності учнів до художньо-творчого самовираження, до діалогу;
розвиток художніх здібностей, критичного мислення;
формування потреби в естетизації середовища та готовності до участі у соціокультурному житті.
Навчання мистецтва ґрунтується на принципах:
наступності між початковою, основною і старшою школою;
поєднання загальнолюдського, національного та етнокраєзнавчого аспектів змісту освіти;
інтегративності, спрямованості на поліхудожнє виховання учнів;
креативності (пріоритет творчої самореалізації);
варіативності змісту, методів, технологій;
діалогічності, полікультурності.
Характеристика структури програми та особливості організації навчально-виховного процесу
Структура програми «Мистецтво» зумовлена логікою побудови всього курсу, яка забезпечує цілісність змісту
мистецької освіти в основній школі. Логічна послідовність тем за роками навчання (однакова і для автономного
викладання музичного та образотворчого мистецтва, і для інтегрованого курсу) охоплює такі ключові естетичні
категорії, як види, жанри, стилі мистецтва. Спільна тематика кожного року розподіляється на окремі теми варіативно,
адже змістове наповнення конкретизується відповідно до специфіки кожного з блоків програми: предметів «Музичне
мистецтва» і «Образотворче мистецтво» чи інтегрованого курсу «Мистецтво».
Основні види діяльності учнів на уроках охоплюють художньо-творче самовираження; сприймання, інтерпретацію
та оцінювання художніх творів; пізнання явищ мистецтва й засвоєння відповідної мистецької термінології.
У 5-7 класах пріоритетними є різноманітні форми практичної діяльності учнів, під час якої відбувається їхнє
самовираження у співі, інструментальному музикуванні, малюванні, ліпленні, конструюванні, театралізації тощо. Учні
засвоюють особливості мови різних видів мистецтва (5 кл.), палітру жанрів музичного та образотворчого мистецтв (6
кл.), новітні явища в мистецтві в єдності традицій і новаторства (7 кл.). У 8 – 9 класах учні опановують стилі та
напрями мистецтва, які історично склалися впродовж епох, тому пріоритетними стають такі види діяльності, як
інтерпретація художніх творів у культурологічному контексті, виконання індивідуальних і колективних проектів.
Водночас поглиблюються знання термінології (мистецтвознавча і культурологічна пропедевтика).
Окрім внутрішньої галузевої інтеграції, доцільно використовувати міжпредметні зв’язки й з іншими освітніми
галузями: «Мови і літератури», «Суспільствознавство», «Технології», «Здоров’я і фізична культура» та ін.
Програма передбачає творче ставлення вчителя до змісту і технологій навчання, поурочного розподілу
навчального художнього матеріалу. Він має можливість обирати мистецькі твори для сприймання та співу,
орієнтуючись на навчальну тематику та критерій їх високої художньої якості, а також розробляти художньо-практичні
й ігрові завдання для учнів, враховуючи програмні вимоги, мету уроку, дбаючи про цілісну драматургію уроку.
Предмети мистецтва в загальноосвітній школі мають важливе естетико-виховне спрямування, якому
підпорядковуються дидактичні завдання, тому вчитель має сприяти зростанню в учнів інтересу до мистецтва, розвитку
здатності емоційно реагувати на художні твори і знаходити в них особистісний смисл. Отже, головне надзавдання
вчителя – створити захоплюючу емоційно піднесену атмосферу, щоб кожний урок став справжнім уроком мистецтва,
надихав учнів на творчість – в особистісній і соціокультурній діяльності.
Години резервного часу використовуються на розсуд вчителя – на відвідування музеїв, виставок, театрів тощо.
Загальна тематична структура програми
Клас Тема
Кількість годин на тиждень
Інтегрований курс «Мистецтво»
Музичне мистецтво Образотворче мистецтво
5 Види мистецтва
1 1
6 Жанри мистецтва 1 1
7 Мистецтво: діалог традицій і новаторства 1 1
Інтегрований курс «Мистецтво»
8 Мистецтво в культурі минулого 1
9 Мистецтво в культурі сучасності 1
Особливості оцінювання результатів навчання
Багатокомпонентність змісту мистецької освіти зумовлює багатофункціональність оцінювання досягнень учнів у
цій галузі, єдність діагностичної, коригувальної, стимулюючо-мотиваційної, навчальної, виховної, розвивальної,
прогностичної функцій.
Об’єктами перевірки та оцінювання результатів мистецької освіти мають стати основні компетентності:
предметні мистецькі (зокрема інтерпретаційні та діяльно-творчі);
міжпредметні естетичні (естетичні оцінки й ставлення);
ключові (загальнокультурні, інформаційно-комунікативні, соціальні).
Система оцінювання результатів навчання в освітній галузі «Мистецтво» ґрунтується на позитивному ставленні до
кожного учня; оцінюється не рівень його недоліків і прорахунків, а рівень особистісних досягнень. Як відомо, значну
роль у мистецькій сфері відіграють спеціальні художні здібності (музичний слух, вокальні дані, відчуття ритму, кольору,
пропорцій, симультанне образне сприймання тощо), які впливають на освітні результати учнів. Тому індивідуальний і
диференційований підходи до оцінювання мають надзвичайно важливе значення. Комплексна перевірка та оцінка, яка
інтегрує результати різних видів діяльності учнів інформаційно-пізнавальної, практичної, творчої, дають змогу
вчителеві об’єктивно, але водночас і гуманно (не пригнічуючи особистість) оцінити тих, хто не має яскраво виражених
художніх здібностей, проте характеризується сумлінним ставленням до навчання, активністю, ініціативністю.
До основних видів оцінювання належать: поточне (виконує діагностичну, стимулюючу коригуючу функції) і
підсумкове (семестрове і річне). Додатковими засобами стимулювання пізнавальної активності учнів є самооцінка та
взаємне оцінювання.
9 клас
( 35 годин, 4 години
– резервний час)
№
пор.
|
К-сть годин
|
Зміст навчального матеріалу
|
Державні вимоги щодо рівня загальноосвітньої
підготовки учнів
|
3
|
Розділ
1. Здоров’я
людини
|
||
Життя як феномен. Здоров’я як атрибут
людського життя. Рівні здоров’я. Дотримання здорового способу життя.
Сфери життя людини. Планування життя. Життєве
кредо.
Сучасне уявлення про здоров'я.
Взаємозв’язок фізичної, психічної, соціальної і
духовної складових здоров’я.
Чинники, що впливають на показники
здоров’я населення.
______________________
·
Самооцінка рівня
здоров’я.
·
Визначення цілей та розробка планів у
різних сферах життя.
·
Формулювання життєвого кредо.
|
Учні:
називають:
-
чинники підтримання мотивації до здорового способу життя;
-
чинники впливу на здоров’я;
наводять приклади:
- довгострокових
і короткострокових наслідків різних способів життя;
- холістичного
підходу до здоров’я;
розпізнають ознаки здоров’я, хвороби та
проміжних станів;
пояснюють:
- необхідність
планування життя;
- взаємозв’язок різних складових здоров’я;
- вплив способу життя
на здоров’я;
уміють:
- оцінювати
рівень свого здоров’я;
-
аналізувати свій спосіб життя, особисті цілі і розробляти довгострокові
плани, враховуючи важливі сфери життя;
демонструють
високий рівень
мотивації до здорового способу життя, віру
в себе, позитивне ставлення до своїх життєвих перспектив.
|
||
6
|
Розділ
2. Фізична складова здоров’я
|
||
Збереження і зміцнення фізичної складової здоров'я
Взаємозв’язок принципів особистої
гігієни, адекватного харчування, рухової активності,
повноцінного відпочинку.
Види рухової активності.
Вплив рухової активності на фізичне, психологічне і соціальне благополуччя
людини.
Складові особистої
гігієни. Гігієнічні процедури.
Біологічні ритми і
здоров’я. Значення сну в юнацькому віці.
Харчування для здоров’я. Характеристика
поживних речовин. Харчування при різному фізичному навантаженні. Контроль за
масою тіла.
Моніторинг здоров’я
Види моніторингу фізичної
складової здоров’я. Показники фізичного здоров’я.
______________________
·
Розрахунок калорійності харчового
раціону відповідно до енергозатрат організму.
·
Експрес-оцінка індивідуального рівня фізичного здоров’я.
|
Учні:
називають:
- індикатори фізичної форми;
-
чинники розвитку
фізичного здоров’я;
наводять приклади:
- популярних
видів рухової активності;
- аеробної та анаеробної активності;
- гігієнічних
процедур;
пояснюють:
- переваги
здорового способу життя;
- значення
сну в юнацькому віці;
- вплив рухової активності на здоров’я;
уміють:
- визначати індекс
маси тіла, безпечно контролювати масу свого тіла;
- здійснювати
експрес-оцінку та моніторинг здоров’я;
дотримуються
правил особистої гігієни, збалансованого харчування і рухової
активності.
|
||
12
|
Розділ
3. Психічна й духовна складові здоров’я
|
||
Самореалізація особистості
Самореалізація у підлітковому та
юнацькому віці. Складові самореалізації.
Самопізнання і формування особистості.
Формування самооцінки. Поняття
життєвого самовизначення. Складові життєвого самовизначення. Критерії і
мотиви для вибору професії. Профорієнтація.
Емоційне благополуччя
Природа і види емоцій. Поняття
емоційної зрілості. Саморегуляція. Методи
самоконтролю.
Уміння вчитися
Умови ефективного
навчання. Активне і пасивне навчання. Індивідуальні особливості сприйняття і
навчання.
Способи ефективного
навчання й підготовки до іспитів.
Планування часу.
Самовиховання характеру
Риси характеру. Чинники,
від яких залежить характер людини.
Роль життєвих цінностей у формуванні характеру. Цінності і якість життя. Моральний розвиток особистості. Самовиховання характеру.
_______________________
·
Самооцінка характеру. Проект самовиховання.
·
Визначення індивідуального стилю
навчання.
·
Відпрацювання навичок раціонального
планування часу і підготовки до іспитів.
·
Виявлення професійних схильностей.
·
Міні-проект:
«Дослідження ринку праці за матеріалами засобів масової інформації».
_____________________
Екскурсія до центру
занятості населення.
|
Учні:
називають:
-
складові самореалізації і життєвого
самовизначення;
-
критерії професійного самовизначення;
-
умови ефективного навчання;
-
етапи морального розвитку особистості;
наводять приклади:
- різних
професій;
- чинників
впливу на самооцінку людини;
- рис
характеру за категоріями ставлення до себе, інших людей, речей, праці;
розпізнають ознаки активного і пасивного
навчання;
пояснюють:
- необхідність
вибору професії згідно з власними бажаннями, здібностями і перспективами на
ринку праці;
- значення емоційного благополуччя для здоров’я і
професійного успіху;
- роль емоцій в житті людини;
- процес сприйняття і засвоєння інформації;
- переваги активного стилю навчання;
- залежність формування характеру від
різних чинників;
- значення моральних
цінностей у формуванні характеру;
уміють:
- застосовувати прийоми самоконтролю;
- визначати свій стиль навчання, застосовувати прийоми ефективного
навчання, раціонально планувати час;
- аналізувати свої життєві цінності;
- визначати життєві навички, необхідні для удосконалення
характеру;
- складати план удосконалення характеру.
|
||
10
|
Розділ
3. Соціальна складова здоров’я
|
||
6
|
Тема 1. Соціальне
благополуччя
Соціальна компетентність
Стосунки і рівні
спілкування. Навички ефективного спілкування. Принципи формування
міжособистісних стосунків. Стосунки з дорослими і однолітками.
Цінність родини. Чинники
міцної родини. Готовність до сімейного життя.
Репродуктивне здоров’я молоді
Стан репродуктивного здоров’я
молоді в Україні. Негативні наслідки ранніх статевих стосунків.
Вплив психоактивних
речовин на репродуктивне здоров’я. Профілактика вроджених вад.
ВІЛ/СНІД: проблема людини і проблема людства
Епідемія ВІЛ-інфекції/СНІДу:
загроза людині. Умови і шляхи інфікування ВІЛ. Формула індивідуального захисту.
Тестування на ВІЛ-інфекцію, гепатити В і С.
Епідемія ВІЛ-інфекції/СНІДу:
загроза людству. Законодавство України у сфері протидії
епідемії ВІЛ-інфекції/СНІДу. Значення
моральних цінностей для профілактики ВІЛ-інфікування і протидії дискримінації ВІЛ-позитивних
людей.
_______________________
· Відпрацювання
прийомів ефективного спілкування
з дорослими й однолітками.
· Відпрацювання навичок
поширення достовірної
інформації про ВІЛ-інфекцію/СНІД у свому середовищі.
|
Учні:
називають:
-
ознаки міцної родини;
-
чинники ризику для репродуктивного здоров’я молоді в Україні;
-
шляхи інфікування ВІЛ, гепатитами В і С;
- три стадії ВІЛ-інфекції;
-
методи профілактики ВІЛ-інфекції на особистому і державному рівнях, формулу індивідуального захисту;
-
основні положення законодавства України у сфері протидії епідемії ВІЛ-інфекції/СНІДу;
- принципи тестування на ВІЛ-інфекцію;
наводять приклади негативних наслідків ранніх статевих
стосунків;
пояснюють:
- роль родини у
задоволені потреб людини;
- вплив психоактивних
речовин на репродуктивне здоров'я;
- значення моральних цінностей у протидії епідемії ВІЛ-інфекції/СНІДу;
уміють:
- ефективно
спілкуватися, розбудовувати міжособистісні стосунки;
- оцінювати ризики інфікування
ВІЛ, гепатитами В і С у життєвих ситуаціях;
- надавати достовірну інформацію з проблеми ВІЛ-інфекції/СНІДу;
- протидіяти стигмі та дискримінації.
|
|
4
|
Тема 2. Сучасний комплекс проблем безпеки
Безпека як потреба людини.
Види і рівні загроз. Заходи безпеки. Взаємозв’язок особистої, національної
і глобальної безпеки. Концепція національної безпеки
України. Сфери національної безпеки.
Глобальні загрози, породжені
діяльністю людини.
Розвиток екологічно доцільного
мислення і поведінки.
Міжнародне екологічне право.
Екологічне законодавство України. Поняття інформаційного суспільства та сталого розвитку.
_______________________
·
Відпрацювання навичок оцінювання ризику
на особистому рівні
|
Учні:
називають:
-
рівні та види загроз і заходи безпеки на індивідуальному, національному і
глобальному рівнях;
-
основні пріоритети і сфери національної безпеки України;
-
сфери національної безпеки;
-
глобальні загрози, породжені діяльністю людини;
наводять приклади чинників
впливу на рівень суспільної безпеки;
розпізнають позитивні й негативні
наслідки технічного прогресу;
пояснюють:
- роль
безпеки в ієрархії потреб;
- взаємозв’язок
особистої, національної і глобальної безпеки;
- необхідність
контролювати розвиток людства;
- зміст поняття «сталий
розвиток» людства;
-
значення принципу: «Мислити глобально, діяти локально»;
уміють оцінювати ризики для життя і здоров’я людини на
індивідуальному і суспільному рівнях;
демонструють відповідальне
ставлення до екологічних проблем своєї місцевості.
|
Немає коментарів:
Дописати коментар