9 клас
(70 годин – 2 години на тиждень, із них 3 години
– резервних)
К-ть год.
|
Зміст навчального матеріалу
|
Державні вимоги щодо рівня загальноосвітньої підготовки
учнів
|
1
|
Вступ
Біологія як наука. Предмет
біології, її основні галузі та місце серед інших наук. Рівні організації
біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень.
|
Учень/учениця:
називає:
- основні галузі біології;
- рівні організації життя;
наводить приклади:
- біологічних систем, що знаходяться на різних рівнях
організації;
характеризує:
- методи біологічних досліджень (описовий,
експериментальний, моделювання);
пояснює:
- зв’язок біології з іншими природничими і
гуманітарними науками;
висловлює судження:
- про значення біологічних знань у життєдіяльності людини
|
8
|
Тема 1. Хімічний склад клітини та біологічні молекули.
Вода та її
основні фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки. Органічні молекули. Біологічні макромолекули
– біополімери.
Білки, їхня структурна
організація та основні функції.
Ферменти, їхня роль в
клітині.
Вуглеводи та ліпіди.
Нуклеїнові кислоти. Роль
нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації.
АТФ. Поняття про перетворення
енергії та реакції синтезу в біологічних системах.
Лабораторні дослідження:
властивостей
ферментів.
Практичні роботи
№ 1. Розв'язання
елементарних вправ зі структури білків
та нуклеїнових кислот.
|
Учень/учениця:
називає:
- органічні та неорганічні речовини, що входять до
складу організмів;
-
характеризує:
- будову, властивості та біологічну роль води;
- будову, властивості та біологічну роль ліпідів;
- будову, властивості та біологічну роль вуглеводів;
- будову, властивості та функції білків і нуклеїнових
кислот;
- структурні рівні організації білків;
пояснює:
- необхідність зовнішніх джерел енергії для існування
біологічних систем;
- роль білків у життєдіяльності організмів;
- роль АТФ у життєдіяльності організмів;
- роль нуклеїнових кислот у спадковості організмі
розв’язує:
- елементарні вправи з молекулярної біології (структура білків та нуклеїнових
кислот);
висловлює судження про:
- щодо необхідності різних продуктів харчування у
раціоні людини.
|
6
|
Тема 2. Структура клітини
Методи дослідження клітин, типи
мікроскопії.
Структура еукаріотичної
клітини: клітинна мембрана, цитоплазма та основні клітинні органели.
Ядро, його структурна
організація та функції.
Типи клітин та їхня
порівняльна характеристика: прокаріотична та еукаріотична клітина, рослинна
та тваринна клітина.
Демонстрування моделей –аплікацій, що ілюструють будову клітини, мікропрепаратів клітин рослин і тварин.
Лабораторні роботи
1. Вивчення структурно-функціональної різноманітності
клітин.
|
Учень/учениця:
називає:
- методи дослідження клітин;
- типи організації клітин;
- складові цитоплазми;
- основні клітинні органели та їхні функції;
- основні компоненти та функції ядра;
наводить приклади:
- про- та еукаріотичних організмів;
- рухів клітин і внутрішньоклітинних рухів;
розпізнає:
- компоненти клітин на схемах та електронних
мікрофотографіях;
характеризує:
- будову та функції органел;
- будову та
функції ядра;
- хімічний склад клітинної мембрани;
пояснює:
- роль мембран у життєдіяльності клітин;
- зв’язки між будовою та функціями клітинної мембрани;
порівнює:
- будову клітини прокаріотів і еукаріотів;
- будову клітин рослин, тварин, грибів;
- обґрунтовує:
- взаємозв'язок клітини із зовнішнім середовищем;
дотримується правил:
-
виготовлення
мікропрепаратів та розгляду їх за допомогою мікроскопа;
-
виконання
рисунків біологічних об’єктів;
застосовує знання:
- для доказу єдності органічного світу;
робить висновок:
- про загальний
план будови клітин прокаріотів і еукаріотів та їх особливості;
висловлює судження про:
- роль клітини як елементарної структурної одиниці
живих систем
|
6
|
Тема 3. Принципи
функціонування клітини
Обмін речовин та енергії.
Основні шляхи розщеплення органічних речовин
в живих організмах.
Біохімічні механізми
дихання.
Фотосинтез: світлова та
темнова фаза. Хемосинтез.
Базові принципи синтетичних
процесів у клітинах та організмах.
|
Учень/учениця:
називає:
- процеси обміну речовин та енергії, які відбуваються в
цитоплазмі клітини;
- органели клітини, де відбувається дихання та
фотосинтез;
наводить приклади:
- процесів розщеплення органічних речовин;
характеризує:
- процеси фотосинтезу, гліколізу, клітинного дихання;
пояснює:
- зелений колір рослин;
- біологічне значення гліколізу та аеробного дихання;
- значення фотосинтезу, його планетарну роль;
порівнює:
- процеси фотосинтезу та хемосинтезу;
застосовує знання про:
- процеси життєдіяльності клітини для мотивації
здорового способу життя;
висловлює судження:
- щодо ролі фотосинтезу в забезпеченні живих організмів
органічними речовинами та енергією;
- щодо значення функціональних змін у діяльності клітин
та їх загибелі у виникненні захворювань
людини;
робить висновок:
- про зв’язок пластичного і енергетичного обмінів у
клітині;
- про схожість процесів обміну речовин, що
відбуваються в клітинах організмів
різних царств живої природи.
|
11
|
Тема 4.
Збереження та реалізація спадкової інформації.
Гени та геноми. Будова генів
та основні компоненти геномів про- та еукаріотів.
Транскрипція.
Основні типи РНК.
Генетичний код. Біосинтез
білка.
Подвоєння ДНК; репарація
пошкоджень ДНК.
Ділення
клітин: клітинний цикл, мітоз та мейоз. Рекомбінація ДНК.
Статеві клітини та
запліднення. Закономірності індивідуального розвитку.
Лабораторні
дослідження:
фаз мітозу (на прикладі клітин кореня
цибулі).
Практичні роботи
1.Розв’язування елементарних
вправ з реплікації, транскрипції та трансляції
|
Учень/учениця:
називає:
- типи генів;
- етапи реалізації спадкової інформації;
- основні шляхи регуляції реалізації спадкової
інформації;
- фази мітозу і мейозу;
- періоди онтогенезу у багатоклітинних організмів;
наводить приклади:
- застосування принципу компліментарності нуклеотидів;
формулює
означення понять:
- ген, геном, генетичний код, транскрипція, трансляція,
реплікація;
характеризує:
- процес транскрипції;
- генетичний код та його значення в біосинтезі білків;
- процес біосинтезу білка;
- процес реплікації ДНК;
- хімічний склад, будову і функції хромосом;
- процеси мітозу та мейозу в еукаріотів;
- етапи клітинного циклу;
- етапи онтогенезу у рослин і тварин;
порівнює:
- процеси транскрипції і реплікації;
- процеси мітозу і мейозу;
робить
висновок:
-
про визначну роль спадкового апарату клітини в її життєдіяльності
та визначенні її властивостей.
|
10
|
Тема 5. Закономірності успадкування ознак.
Класичні методи генетичних
досліджень. Генотип та фенотип. Алелі. Закони Менделя.
Ознака як результат взаємодії
генів.
Поняття про зчеплення генів і
кросинговер.
Генетика статі й
успадкування, зчеплене зі статтю.
Форми мінливості.
Мутації: види мутацій,
причини та наслідки мутацій.
Спадкові захворювання людини.
Генетичне консультування.
Сучасні методи молекулярної
генетики.
Демонстрування схем схрещування,
що ілюструють основні генетичні закономірності.
Лабораторні
дослідження
мінливості у рослин і тварин.
Практичні роботи
2. Складання схем схрещування.
Проект
Складання
власного родоводу та демонстрація успадкування певних ознак (за вибором
учня).
|
Учень/учениця:
називає:
- методи генетичних досліджень;
- форми мінливості;
- мутагенні фактори;
- види мутацій;
- спадкові захворювання людини;
- феномен
зчеплення генів у хромосомах;
наводить приклади:
- спадкової мінливості;
- неспадкової мінливості;
- мутацій;
- взаємодії генів;
- визначення статі;
формулює означення понять:
- алель, генотип, фенотип, домінантний та рецесивний алелі,
гомозигота, гетерозигота;
характеризує:
- закони Менделя;
- успадкування, зчеплене зі статтю;
- комбінативну, мутаційну, модифікаційну мінливість;
пояснює:
значення генотипу й умов середовища для формування
фенотипу;
порівнює:
- гомозиготу і гетерозиготу;
- спадковість і мінливість організму;
- модифікаційну та
мутаційну мінливість;
застосовує знання для:
- складання схем схрещування;
- оцінки спадкових ознак у родині і планування родини;
- обґрунтування заходів захисту від
впливу мутагенних факторів;
висловлює судження:
- щодо значення знань про спадковість і мінливість у життєдіяльності
людини;
- про важливість генетичного консультування та молекулярних методів діагностики у сучасній
генетиці;
- вплив на потомство
шкідливих звичок (тютюнокуріння, вживання алкоголю, наркотичних речовин).
|
7
|
Тема 6. Еволюція
органічного світу
Популяції живих організмів та
їх основні характеристики.
Еволюційні фактори. Механізми первинних еволюційних змін
Механізми видоутворення.
Розвиток еволюційних
поглядів. Теорія Ч. Дарвіна.
Роль палеонтології, молекулярної
генетики в обґрунтуванні теорії еволюції.
Еволюція людини. Етапи
еволюції людини.
Світоглядні та наукові
погляди на походження та історичний розвиток життя.
|
Учень/учениця:
називає:
- основні характеристики популяції;
- докази еволюції;
- фактори еволюції;
- види природного
добору;
- етапи еволюції людини;
наводить приклади:
- адаптації організмів
до умов середовища;
формулює означення понять:
- конвергенція,
дивергенція, паралелізм;
характеризує:
- розвиток поглядів на походження різноманіття живих істот;
- основні положення сучасної теорії еволюції;
- популяцію як елементарну одиницю еволюції;
- елементарні
фактори еволюції;
- критерії виду;
- способи
видоутворення;
пояснює:
- різноманіття
організмів як результат еволюції;
порівнює:
- географічне і екологічне видоутворення;
аналізує:
- різні погляди на
виникнення життя на Землі;
висловлює судження про:
- співвідношення
біологічних та соціокультурних факторів у розвитку людини.
|
4
|
Тема 7. Біорізноманіття
Основи еволюційної філогенії
та систематики.
Основні групи організмів:
віруси, бактерії, археї, еукаріоти.
Огляд основних еукаріотичних
таксонів.
Практичні роботи
3.Порівняння будови та процесу
розмноження клітинних та неклітинних форм життя.
|
Учень/учениця:
називає:
- таксономічні одиниці;
- основні групи організмів;
характеризує:
-
основні принципи
біологічної систематики;
робить висновок:
- про єдність
органічного світу, що проявляється через його розмаїття.
|
7
|
Тема 8. Надорганізмові
біологічні системи.
Екосистема. Різноманітність
екосистем.
Харчові зв’язки, потоки енергії та колообіг речовин у
екосистемах.
Біотичні, абіотичні та антропогенні фактори.
Стабільність екосистем та
причини її порушення.
Біосфера як цілісна система.
Захист та збереження
біосфери, основні заходи щодо охорони навколишнього середовища.
Проект
Виявлення рівня
антропогенного впливу в екосистемах своєї місцевості.
|
Учень/учениця:
називає:
- екологічні фактори;
наводить приклади:
- угруповань, екосистем;
- пристосованості організмів до умов середовища;
- ланцюгів живлення;
характеризує:
- структуру і функціонування екосистем;
- взаємодію організмів в екосистемах;
- ланцюги живлення;
- правило екологічної піраміди;
- біосферу та її
функціональні компоненти;
пояснює:
- зв’язки між організмами в екосистемі;
- роль продуцентів,
консументів, редуцентів у штучних і природних екосистемах;
- значення колообігу
речовин у збереженні екосистем;
- роль заповідних
територій у збереженні біологічного різноманіття, рівноваги в біосфері;
порівнює:
- природні та штучні екосистеми;
застосовує знання:
- про особливості
функціонування популяцій, екосистем, біосфери для обґрунтування
заходів їх збереження, прогнозування наслідків впливу людини на екосистеми,
визначення правил своєї поведінки в сучасних умовах оточуючого середовища;
робить висновок:
- про цілісність і
саморегуляцію живих систем;
- про значення
природних угруповань для збереження рівноваги у біосфері.
|
6
|
Тема 9. Біологія
як основа біотехнології та медицини
Одомашнення рослин та тварин.
Поняття про селекцію.
Огляд традиційних
біотехнологій.
Основи генетичної та
клітинної інженерії.
Роль генетичної інженерії в
сучасних біотехнологіях і медицині. Генетично-модифіковані організми.
|
Учень/учениця:
називає:
- методи селекції;
- завдання та основні
напрямки сучасної біотехнології;
-
методи сучасної біотехнології;
- можливості діагностики спадкових хвороб людини;
наводить приклади:
- речовин (продукції), які одержують методами генної інженерії;
пояснює:
- переваги та можливі ризики
використання генетично-модифікованих організмів;
порівнює:
- класичні методи
селекції з сучасними біотехнологічними підходами;
застосовує знання для
оцінки:
- можливих позитивних і негативних наслідків застосування
сучасних біотехнологій;
висловлює судження про:
- можливості використання генетично модифікованих
організмів;
- моральні й соціальні аспекти біологічних досліджень.
|
1
|
Узагальнення
Основні загальні властивості живих систем.
|
Учень/учениця:
характеризує:
Основні загальні властивості живих систем.
|
Екскурсії
Історія розвитку життя на Землі (до краєзнавчого музею).
Немає коментарів:
Дописати коментар