ФIЗИКА
7–9 класи
Навчальна програма
для загальноосвітніх навчальних закладів
(зі змінами, затвердженими наказом МОН України від
29.05.2015 № 585)
2015
Навчальна програма з фізики для 7-9
класів підготовлена робочою групою у складі: О.І. Ляшенко, доктор
педагогічних наук, професор, академік НАПН України (керівник групи); В.Г. Бар’яхтар, доктор фізико-математичних
наук, професор, академік НАН України; Л.Ю. Благодаренко, доктор
педагогічних наук, доцент; М.В. Головко, кандидат педагогічних наук, доцент;
Ю.І. Горобець, доктор фізико-математичних наук, професор,
член-кореспондент НАПН України; Т.М. Засєкіна, учитель фізики, кандидат
педагогічних наук; В.Д. Карасик, учитель фізики, Заслужений учитель
України, переможець Всеукраїнського конкурсу "Учитель року-2005";
О.В. Ліскович, завідувач лабораторії Миколаївського ОІППО; М.Т. Мартинюк,
доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України; І.Ю. Ненашев,
учитель фізики, лауреат Всеукраїнського конкурсу "Учитель року-1996";
Н.А. Охрименко, методист Донецького ОІППО; В.Д. Сиротюк, доктор
педагогічних наук, професор; М.І. Шут, доктор фізико-математичних наук,
професор, академік НАПН України.
Пояснювальна
записка
Фізика є фундаментальною наукою, яка вивчає
загальні закономірності перебігу природних явищ, закладає основи світорозуміння
на різних рівнях пізнання природи й надає загальне обґрунтування
природничо-наукової картини світу. Сучасна фізика, крім наукового, має важливе
соціокультурне значення. Вона стала невід’ємною складовою загальної культури
високотехнологічного інформаційного суспільства.
Фундаментальний характер фізичного знання як
філософії науки й методології природознавства, теоретичної основи сучасної
техніки й виробничих технологій визначає освітнє, світоглядне та виховне
значення шкільного курсу фізики як навчального предмета. Завдяки цьому в
структурі освітньої галузі «Природознавство» він відіграє роль базового
компонента природничо-наукової освіти й належить до інваріантної складової
загальноосвітньої підготовки учнів в основній і старшій школах. Наскрiзними
змiстовими лiнiями фізичного компоненту є категорiальнi структури, що
узгоджуються з загальними змiстовими лiнiями освiтньої галузi
“Природознавство”, а саме:
-
Фізика як
природнича наука. Методи наукового пізнання.
-
Речовина
і поле. Будова речовини і структурні рівні фізичного світу. Гравітаційне поле.
Електромагнітне поле. Світло.
-
Рух і
взаємодії. Фундаментальні взаємодії. Фізична суть механічних, теплових,
електромагнітних, оптичних, ядерних явищ.
Головна мета
навчання фізики в середній школі
полягає в розвитку особистості, становленні
наукового світогляду й відповідного стилю мислення, формуванні предметної,
науково-природничої (як галузевої) та ключових компетентностей (уміння вчитися,
спілкуватися державною, рідною та іноземними мовами, математична, соціальна,
громадянська, загальнокультурна, підприємницька і здоров’язбережувальна
компетентності) учнів засобами фізики як навчального предмета.
Предметна компетентність як особистісна
характеристика учня передбачає реалізацію системи вимог, якими є предметні
компетенції:
- пояснювати перебіг фізичних явищ і процесів і
з’ясувати їхні закономірності;
- застосовувати основні методи наукового
пізнання;
- характеризувати сучасну фізичну картину світу;
-
розуміти наукові засади сучасного виробництва, техніки і
технологій;
- використовувати набуті знання в повсякденній
практичній діяльності;
- виявляти ставлення
до ролі фізичних знань у житті
людини, суспільному розвитку, техніці, розвитку сучасних технологій;
- оцінювати межі застосування фізичних законів і теорій;
-
виявляти ставлення до ролі фізики в розвитку інших природничих наук, техніки
і технологій, застосування досягнень фізики для раціонального
природокористування та запобігання їх шкідливого впливу на навколишнє природне
середовище і організм людини.
Фізика
разом з іншими предметами робить свій внесок у формування ключових компетентностей.
Зокрема,
науково-природничої компетентності, що є базовою в галузі природознавства.
Сприяє розвитку математичної компетентності під час розв’язування розрахункових
та графічних задач, інформаційно-комунікаційної,
що передбачає уміння використовувати інформаційно-комунікаційні технології,
електронні освітні ресурси та відповідні засоби для виконання навчальних
проектів, творчих, особистісних і суспільно значущих завдань. Громадянська,
загальнокультурна й здоров’язбережувальна компетентності формуються під час
вивчення історично-наукового матеріалу, що розкриває процес становлення фізики
в Україні як поступову і наполегливу реалізацію ідей видатних представників
української фізичної науки. Саме в процесі навчання фізик забезпечується становлення
наукового світогляду й відповідного
стилю мислення
учнів, як основи формування активної життєвої позиції в демократичному
суспільстві, орієнтованої на загальнолюдські цінності, дбайливе ставлення до
власного здоров’я та здоров’я інших людей, до навколишнього світу.
Шкільний курс фізики
побудовано за двома логічно завершеними концентрами, зміст яких узгоджується зі структурою середньої
загальноосвітньої школи:
1) в основній школі (7–9 класи) вивчається
логічно завершений базовий курс фізики, який закладає основи фізичного знання;
2) у старшій школі вивчення фізики відбувається
залежно від обраного профілю навчання.
В основній школі фізику починають вивчати як
окремий навчальний предмет, зміст й вимоги до засвоєння якого є єдиними для
всіх учнів. Урахування пізнавальних інтересів учнів, розвиток їхніх творчих
здібностей і формування схильності до навчання фізики здійснюється завдяки
особистісно орієнтованому підходу, запровадженню курсів за вибором, проведенню
факультативних та індивідуальних занять і консультацій за рахунок варіативної
складової навчального плану. Передбачається також можливість поглибленого вивчення
фізики за спеціальною програмою.
Базовий
курс фізики (7–9 класи)
закладає основи фізичного знання на явищному (феноменологічному) рівні: учні
опановують суть основних фізичних явищ, понять і законів, оволодівають науковою
термінологією, основними методами наукового пізнання та алгоритмами
розв’язування фізичних задач, у них розвиваються експериментальні вміння й
дослідницькі навички, формуються уявлення про фізичну картину світу. Він
ґрунтується на тих знаннях з основ фізики, які учні отримали на більш ранніх
етапах навчання, зокрема на уроках природознавства в початковій школі і 5
класі, а також на повсякденному досвіді пізнання навколишнього світу, якого
учні набувають у житті. Завершується базовий курс фізики розділом «Закони
збереження», в якому акцентується увага на універсальному характері та
фундаментальності законів збереження в природі та цілісності фізичної картини
світу. На прикладі класичної механіки формуються уміння оцінювати межі застосування фізичних законів і теорій.
Розподіл навчальних годин між розділами
програми базового курсу є орієнтовним. Вчитель
має право змінювати обсяг годин,
відведених програмою на вивчення окремої теми (розділу).
Вивчення базового курсу фізики закладає
підвалини навчання фізики у старшій школі, зміст якого формується навколо
основних фізичних принципів і теорій та засвоюється на більш високому рівні
узагальнення.
Таким чином, завданнями курсу фізики основної школи є:
-
сформувати
в учнів базові фізичні знання про явища природи, розкрити історичний шлях
розвитку фізики, ознайомити їх із діяльністю та внеском відомих зарубіжних й
українських фізиків;
-
розкрити
суть фундаментальних наукових фактів, основних понять і законів фізики,
показати розвиток фундаментальних ідей і принципів фізики;
-
сформувати
в учнів алгоритмічні прийоми розв’язування фізичних задач та евристичні способи
пошуку розв’язків практичних життєвих проблем;
-
сформувати
й розвинути в учнів експериментальні вміння й дослідницькі навички, уміння
описувати й оцінювати результати спостережень, планувати й проводити досліди та
експериментальні дослідження, здійснювати вимірювання фізичних величин, робити
узагальнення й висновки;
-
розкрити
роль фізичного знання в житті людини, суспільному виробництві й техніці,
сутність наукового пізнання засобами фізики, сприяти розвитку інтересу школярів
до фізики;
-
спонукати
учнів критично мислити, застосовувати набуті знання в практичній діяльності,
виявляти ставлення до довкілля на засадах екологічної культури;
-
сформувати
в них уявлення про фізичну картину світу, на конкретних прикладах показати
прояви моральності щодо використання наукового знання в життєдіяльності людини
й природокористуванні.
Засвоєння учнями системи фізичних знань та
здатність застосовувати їх у процесі пізнання і в практичній діяльності є одним
із головних завдань навчання фізики в середній школі. Тому системотворчими елементами шкільного курсу
фізики виступають:
- чуттєво усвідомлені уявлення школярів про
основні властивості та явища навколишнього світу, які стають предметом вивчення
в певному розділі фізики (наприклад, механічний рух у його буденному сприйнятті
як переміщення в просторі, просторово-часові уявлення тощо);
- основні поняття теоретичного базису
(наприклад, для механіки це швидкість, сила, маса, енергія), ідеї та принципи,
що їх об’єднують (приміром, відносність руху), необхідні для усвідомлення суті
перебігу фізичних явищ і процесів;
- абстрактні моделі, покладені в основу
теоретичної системи (матеріальна точка, інерціальна система відліку тощо);
- формули, рівняння й закони, що відтворюють
співвідношення між фізичними величинами;
-
різноманітні застосування фізичних знань для пояснення
життєвих ситуацій або розв’язання практичних завдань, а також наслідки їх
використання в пізнавальній практиці (розрахунок гальмівного шляху, теплового
балансу, електричних кіл, побудова зображень тощо).
У процесі навчання фізики в основу
навчально-пізнавальної діяльності учнів покладають плани узагальнювального характеру, за якими розкривається суть
того чи іншого поняття, закону, факту тощо.
Так, зміст наукового факту (фундаментального
досліду) визначають:
ü суть наукового факту чи опис досліду;
ü хто з учених встановив даний факт чи виконав
дослід;
ü на підставі яких суджень встановлено даний
факт або схематичний опис дослідної установки;
ü яке значення вони мають для становлення й
розвитку фізичної теорії.
Для пояснення фізичного явища необхідно
усвідомити:
ü зовнішні ознаки перебігу цього явища, умови,
за яких воно відбувається;
ü зв’язок цього явища з іншими;
ü які фізичні величини його характеризують;
ü можливості практичного використання явища,
способи попередження шкідливих наслідків його прояву.
Сутність поняття фізичної величини визначають:
ü властивість, яку характеризує ця величина;
ü її означення (дефініція) та формула, покладена
в основу означення;
ü зв’язок даної величини з іншими;
ü одиниці фізичної величини;
ü способи її вимірювання.
Для закону
це:
ü його формулювання, усвідомлення того, зв’язок
між якими явищами він встановлює;
ü його математичний вираз;
ü дослідні факти, що привели до встановлення
закону або підтверджують його справедливість;
ü межі застосування закону.
Для моделі необхідно:
ü дати її опис або навести дефініцію;
ü встановити, які реальні об’єкти вона заміщує;
ü з’ясувати, до якої конкретно теорії вона
належить;
ü визначити, від чого ми абстрагуємося, чим
нехтуємо, вводячи цю ідеалізацію;
ü з’ясувати межі та наслідки застосування цієї
моделі.
Загальна характеристика фізичної теорії має
містити:
ü перелік наукових фактів і гіпотез, які стали
підставою розроблення теорії, її емпіричний базис;
ü понятійне ядро теорії, визначення базових понять
і моделей;
ü основні положення, ідеї й принципи, покладені
в основу теорії;
ü рівняння й закони, що визначають математичний
апарат теорії;
ü коло явищ і властивостей тіл, які дана теорія
може пояснити або спрогнозувати в перебігу;
ü межі застосування теорії.
Як відомо, фізика ґрунтується на експерименті. Тому ця її особливість
визначає низку специфічних завдань шкільного курсу фізики, спрямованих на
засвоєння наукових методів пізнання. Завдяки навчальному фізичному експерименту
учні оволодівають досвідом практичної діяльності людства в галузі здобуття
фактів та попереднього їх узагальнення на рівні емпіричних уявлень, понять і
законів. За таких умов експеримент виконує функцію методу навчального пізнання,
завдяки якому у свідомості учня утворюються нові зв’язки й відношення,
формується особистісне знання. Саме через навчальний фізичний експеримент
найефективніше здійснюється діяльнісний підхід до навчання фізики.
З іншого боку, навчальний фізичний експеримент
дидактично забезпечує процесуальну складову навчання фізики, зокрема формує в
учнів експериментальні вміння й дослідницькі навички, озброює їх
інструментарієм наукового дослідження, який стає засобом навчання.
Таким чином, навчальний фізичний експеримент як органічна складова методичної системи
навчання фізики забезпечує формування в учнів необхідних практичних
умінь, дослідницьких навичок та особистісного досвіду експериментальної
діяльності, завдяки яким вони стають спроможними у межах набутих знань
розв’язувати пізнавальні завдання засобами фізичного експерименту. У шкільному
навчанні він реалізується у формі демонстраційного і фронтального експерименту,
лабораторних робіт, фізичного практикуму, навчальних проектів, позаурочних
дослідів тощо.
У системі навчального фізичного експерименту
особливе місце належить лабораторним роботам, які забезпечують практичну
підготовку учнів. Виконання лабораторних робіт передбачає оволодіння учнями
певною сукупністю умінь, які в цілому складають узагальнене експериментальне вміння. Воно має складну структуру,
елементами якої є:
a) уміння планувати експеримент, тобто
формулювати його мету, визначати експериментальний метод і давати йому
теоретичне обґрунтування, складати план досліду й визначати найкращі умови для
його проведення, обирати оптимальні значення вимірюваних величин та умови
спостережень, враховуючи наявні експериментальні засоби;
б) уміння підготувати
експеримент, тобто обирати необхідне обладнання й вимірювальні прилади,
збирати дослідні установки чи моделі, раціонально розташовувати прилади,
досягаючи безпечного проведення досліду;
в) уміння спостерігати, визначати мету
й об’єкт спостереження, встановлювати характерні ознаки перебігу фізичних явищ
і процесів, виділяти їхні суттєві ознаки;
г) уміння вимірювати фізичні величини,
користуючись різними вимірювальними приладами та мірилами, визначати ціну
поділки шкали приладу, знімати покази приладу;
ґ) уміння обробляти результати експерименту,
обчислювати значення величин, знаходити похибки вимірювань, складати таблиці
одержаних даних, готувати звіт про проведену роботу, записувати значення
фізичних величин у стандартизованому вигляді тощо;
д) уміння інтерпретувати результати
експерименту, описувати спостережувані явища й процеси, застосовуючи
фізичну термінологію, подавати результати у вигляді формул і рівнянь, встановлювати
функціональні залежності, будувати графіки, робити висновки про здійснене
дослідження відповідно до поставленої мети.
Формування такого
узагальненого експериментального вміння — процес довготривалий, який вимагає
планомірної роботи вчителя й учнів упродовж усього навчання фізики в школі.
Перелічені в програмі демонстраційні досліди й лабораторні роботи є необхідними
і достатніми щодо вимог Державного стандарту базової і повної загальної
середньої освіти. Проте залежно від умов і наявної матеріальної бази фізичного
кабінету вчитель може замінювати окремі роботи або демонстраційні досліди
рівноцінними, використовувати різні їхні можливі варіанти. Учитель може
доповнювати цей перелік додатковими дослідами, короткочасними
експериментальними завданнями, об’єднувати кілька робіт в одну залежно від
обраного плану уроку. Обов’язковою для виконання всіма учнями класу є як
мінімум одна фронтальна лабораторна робота у кожному розділі програми (на вибір
учителя), оцінки за яку виставляється в класному журналі під датою її
проведення.
Окремі лабораторні роботи
можна виконувати як учнівські навчальні проекти, а також за умови відсутності
обладнання за допомогою комп’ютерних віртуальних лабораторій. Разом з тим
модельний віртуальний експеримент повинен поєднуватися з реальними фізичними
дослідами і не заміщувати їх.
Самостійне експериментування учнів, особливо в
основній школі, необхідно розширювати, використовуючи найпростіше устаткування,
інколи навіть саморобні прилади й побутове обладнання, дотримуючись правил
безпеки життєдіяльності. Такі роботи повинні мати пошуковий характер, завдяки
чому учні збагачуються новими фактами, узагальнюють їх і роблять висновки. У
процесі такої діяльності вони мають навчитися ставити мету дослідження, обирати
адекватні методи й засоби, планувати і здійснювати експеримент, обробляти його
результати й робити висновки.
Ефективним засобом формування предметної й ключових
компетентностей учнів у процесі навчання фізики є навчальні проекти. Тому
практично в кожному розділі програми запропоновано орієнтовні теми навчальних
проектів і зазначено кількість навчальних годин, яка виділяється на цей вид
навчальної діяльності учнів на уроці. Учитель може
доповнювати цей перелік, об’єднувати кілька проектів в один залежно від
обраного плану уроку.
Навчальні проекти розробляють окремі учні або групи
учнів упродовж певного часу (наприклад, місяць або семестр) у процесі вивчення
того чи іншого розділу фізики. Виконання навчальних проектів передбачає
інтегровану дослідницьку, творчу діяльність учнів, спрямовану на отримання
самостійних результатів за консультативної допомоги вчителя. Учитель здійснює
управління такою діяльністю і спонукає до пошукової діяльності учнів, допомагає
у визначенні мети та завдань навчального проекту, орієнтовних прийомів дослідницької
діяльності та пошук інформації для розв’язання окремих навчально-пізнавальних
задач. Форму подання проекту учень обирає самостійно, або разом з учителем. Він
готує презентацію отриманих результатів і здійснюють захист свого навчального
проекту. Захист навчальних проектів, обговорення та узагальнення отриманих
результатів відбувається на спеціально відведених заняттях. Оцінювання
навчальних проектів здійснюється індивідуально, за самостійно виконане учнем
завдання. Кількість таких оцінювань може бути довільною.
Навчальні екскурсії та уроки серед
природи є необхідними складниками навчально-виховного процесу. Вони
передбачають створення умов для наближення змісту фізики до реального життя,
спостереження та дослідження учнями явищ природи і процесів життєдіяльності
суспільства, розширення світогляду школярів, формування в них життєво
необхідних компетентностей, посилення практичної та професійно-орієнтаційної
спрямованості навчально-виховного процесу. Екскурсії можуть мати різну дидактичну мету та об'єкти:
можуть бути випереджувальними і проводитися напередодні вивчення нової теми;
тематичними - для поліпшення розуміння учнями певної теми або розділу;
комплексними, що охоплюють широке коло питань основ наук і проводяться
наприкінці вивчення розділу або навчального року з метою узагальнення знань та
вмінь.
До початку проведення кожної екскурсії вчителю слід
добре вивчити об'єкт, ознайомитися зі спеціальною літературою за темою
екскурсії, правильно спланувати її проведення. У плані проведення екскурсії слід
передбачити мету та дидактичні завдання, послідовність огляду екскурсійного
об'єкту, завдання для учнів (спільні, групові або індивідуальні), використання
екскурсійного матеріалу для подальшої роботи тощо. Проведення екскурсій може
здійснюватися як професійним екскурсоводом, так і безпосередньо вчителем.
Напередодні екскурсії вчитель має ознайомити школярів із планом її проведення,
поставити ряд запитань, відповіді на які учні повинні дізнатися під час огляду.
З метою підвищення зацікавленості школярів екскурсією, сприяння розвитку в них
ініціативи та самостійності можна запропонувати індивідуальні та групові
завдання щодо вивчення окремих об'єктів, складання задач, збирання колекційного
матеріалу, підготовки звітних матеріалів. Обов'язковою умовою проведення
екскурсії є цільовий інструктаж учнів з безпеки життєдіяльності.
Підбиття підсумків екскурсій може здійснюватися у різних формах:
§
бесіди,
під час якої вчитель з'ясовує враження учнів від об'єкта, обговорює найважливіші
етапи екскурсії,
§
конференції
- під час якої учні звітують щодо виконання запропонованих раніше завдань
(проектів),
§
диспуту,
під час якого учні висловлюють власну позицію щодо побаченого та почутого;
§
виставки колекцій, стіннівок, малюнків, альбомів тощо.
Кількість екскурсій (як мінімум
одна на рік), час їх проведення та облік на відповідних сторінках класного
журналу, визначаються учителем за погодженням
з адміністрацією навчального закладу.
Оцінювання навчальних досягнень учнів за
результатами таких екскурсій здійснюється на розсуд учителя.
Однією з найважливіших ділянок роботи в
системі навчання фізики в школі є Задачі різних типів можна ефективно
використовувати на всіх етапах засвоєння фізичного знання: для розвитку
інтересу, творчих здібностей і мотивації учнів до навчання фізики, під час
постановки проблеми, що потребує розв’язання, у процесі формування нових знань,
вироблення практичних умінь учнів, з метою повторення, закріплення,
систематизації та узагальнення засвоєного матеріалу, для контролю якості
засвоєння навчального матеріалу чи діагностування навчальних досягнень учнів
тощо. Слід підкреслити, що в умовах особистісно орієнтованого навчання важливо
здійснити відповідний добір фізичних задач, який враховував би пізнавальні
можливості й нахили учнів, рівень їхньої готовності до такої діяльності,
розвивав би їхні здібності відповідно до освітніх потреб. За вимогами
компетентнісного підходу вони повинні бути наближені до реальних умов
життєдіяльності людини, спонукати до використання фізичних знань у життєвих
ситуаціях.
Розв’язування фізичних задач зазвичай
передбачає три етапи діяльності учнів:
1) аналіз фізичної проблеми або опис фізичної
ситуації;
2) пошук законів, рівнянь та побудова
математичної моделі задачі;
3) реалізація розв’язку та аналізу одержаних
результатів.
На першому етапі відбувається побудова фізичної моделі задачі, що
подана в її умові:
- аналіз умови задачі, визначення відомих
параметрів і величин та пошук невідомого;
- конкретизація фізичної моделі задачі за
допомогою графічних форм (рисунки, схеми, графіки тощо);
- скорочений запис умови задачі, що відтворює
фізичну модель задачі в систематизованому вигляді.
На другому етапі розв’язування відбувається пошук зв’язків і
співвідношень між відомими й невідомими величинами:
- вибудовується математична модель фізичної
задачі, робиться запис загальних рівнянь, що відповідають фізичній моделі
задачі;
- враховуються конкретні умови фізичної
ситуації, описаної в задачі, здійснюється пошук додаткових параметрів;
- загальні рівняння приводяться до конкретних
умов, відтворених в умові задачі, у формі рівняння записується співвідношення
між невідомим і відомими величинами.
На третьому етапі здійснюються такі дії:
- аналітичне, графічне або чисельне розв’язання
рівняння відносно невідомого;
- аналіз одержаного результату щодо його
вірогідності й реальності, запис відповіді;
- узагальнення способів діяльності, які властиві
даному типу фізичних задач, пошук інших шляхів розв’язання.
Для розвитку творчих
здібностей учнів та їхнього розумового потенціалу важливою формою роботи є
складання задач, які за фізичним змістом подібні до тих, що були розв’язані на
уроці, наприклад обернених задач.
Одним із дієвих способів
формування ціннісного ставлення учнів до фізичного знання є розкриття здобутків вітчизняної фізичної
науки та висвітлення внеску українських учених у розвиток природничих
наук, оскільки конкретні приклади досягнень українських учених, особливо
світового рівня, мають вирішальне значення в національному вихованні учнів,
формуванні в них почуття гордості за свою Батьківщину й український народ.
У процесі навчання фізики в основній школі варто на
прикладі історико-біографічного матеріалу, тобто на прикладі життя й діяльності
вчених-фізиків показати, що і як вони робили, щоб досягнути успіху в певній
науковій галузі знання.
На уроках фізики необхідно розповісти про діяльність
Національної академії наук, першого президента Української академії наук
В.І. Вернадського, президента Національної академії наук України академіка
Б.Є. Патона, лауреатів Нобелівської премії в галузі фізики, які народилися
або жили й працювали в Україні (Г. Шарпак, Л.Д.Ландау), відомих учених
(О.І.Ахієзер, А.К.Вальтер, Г.А.Гамов А.Ф.Йоффе, Г.Д.Латишев, О.І.Лейпунський,
Л.І.Мандельштам, В.І.Обреїмов, І.Пулюй, К.Д.Синельников, О.Т.Смакула, І.Є.Тамм,
С.П.Тимошенко, З. В.Храпливий, Л.В.Шубніков та ін.). Необхідно згадати також
про відомих авіаконструкторів І.І.Сікорського, Ф.Ф.Андерса, О.В.Антонова,
зупинитися на досягненнях українських учених в освоєнні космічного простору
(М.І.Кибальчич, Ю.В.Кондратюк, С.П.Корольов, В.Н.Челомей, М.К.Янгель та ін.).
Важливо також розкрити розвиток українських наукових шкіл: київської,
харківської, одеської, львівської тощо, їхні напрями досліджень та основні
досягнення.
9 клас
(105/87
годин, 3/2,5 години на тиждень, 4 години — резервних)[*]
|
||
17/14
|
Розділ
1. МАГНІТНІ ЯВИЩА
Магнітні явища. Постійні магніти,
взаємодія магнітів. Магнітне поле. Магнітне поле Землі.
Дослід Ерстеда. Індукція магнітного
поля.
Магнітні властивості речовин.
Гіпотеза Ампера.
Магнітне поле провідника зі струмом.
Електромагніти.
Дія магнітного поля на провідник із
струмом. Сила Ампера.
Електродвигуни. Електровимірювальні
прилади.
Явище
електромагнітної індукції. Досліди Фарадея. Індукційний електричний струм.
Генератори індукційного струму.
Промислові джерела електричної енергії.
Лабораторна робота
№ 1. Складання та випробування електромагніту.
№2. Спостереження явища
електромагнітної індукції.
Демонстрації
1. Постійні магніти.
2. Конфігурації магнітних полів.
3. Магнітне поле Землі.
4. Дослід Ерстеда.
5. Електромагніт.
6. Дія магнітного поля на струм.
7. Електродвигун.
8. Явище електромагнітної індукції.
9. Генератори індукційного струму
|
Учень/учениця:
Знає й розуміє:
сутність магнітної взаємодії, матеріальності магнітного поля,
електромагнітної індукції, природу магнетизму, гіпотезу Ампера;
поняття індукції
магнітного поля та її одиниці;
формули сили
Ампера,
досліди Ерстеда, Фарадея,
принцип дії електромагніту, електродвигуна, електровимірювальних
приладів; прояви магнітного поля Землі;
спосіб промислового одержання електричного струму.
Уміє:
застосовувати
набуті знання в процесі розв'язування фізичних задач та виконання
лабораторних робіт;
графічно зображати магнітне
поле; застосовувати правила свердлика, лівої руки;
складати електромагніт.
Виявляє ставлення і оцінює:
прояви магнітного поля;
роль видатних учених у розвитку знань про магнетизм;
вплив
магнітного поля на живі організми.
|
1
|
Орієнтовні теми навчальних
проектів
Магнітні матеріали та їх використання
Магнітний запис інформації в комп’ютерній техніці
Прояви та застосування магнітних взаємодій у природі й техніці.
Геомагнітне поле Землі. Магнітні бурі.
|
Уміє здобувати інформацію під час планування,
проведення і аналізу результатів виконання проекту.
|
18/13
|
Розділ
2. СВІТЛОВІ ЯВИЩА
Світлові явища. Джерела й приймачі
світла. Швидкість поширення світла.
Світловий промінь і світловий пучок.
Закон прямолінійного поширення світла. Сонячне та місячне затемнення.
Відбивання світла. Закон відбивання
світла. Плоске дзеркало.
Заломлення світла на межі поділу
двох середовищ. Закон заломлення світла.
Дисперсія світла. Спектральний
склад природного світла. Кольори.
Лінзи. Оптична сила й фокусна
відстань лінзи. Формула тонкої лінзи. Отримання зображень за допомогою лінзи.
Найпростіші оптичні прилади.
Окуляри.
Око як оптичний прилад. Зір і
бачення. Вади зору та їх корекція.
Лабораторні роботи
№ 3. Дослідження відбивання світла за допомогою плоского дзеркала.
№ 4. Дослідження заломлення світла.
№ 5. Визначення фокусної відстані та оптичної сили тонкої лінзи.
Демонстрації
1.
Прямолінійне поширення світла.
2. Відбивання
світла.
3. Зображення
в плоскому дзеркалі.
4. Заломлення
світла.
5. Хід
променів у лінзах.
6. Утворення
зображень за допомогою лінзи.
8. Будова та
дія оптичних приладів (фотоапарата, проекційного апарата тощо).
9. Модель ока.
10. Інерція зору.
|
Учень/учениця:
Знає й
розуміє:
сутність світлових явищ
у природі та техніці, види джерел світла;
поняття
світлового променя, точкового джерела світла, тонкої лінзи, фокусної
відстані, оптичної сили лінзи, показника заломлення світла, дисперсії світла,швидкості
поширення світла; закони прямолінійного поширення, відбивання й заломлення
світла;
формулу
тонкої лінзи, принцип дії найпростіших оптичних приладів;
вади
зору, способи їхньої корекції, методи профілактики захворювань зору;
одиниці
оптичної сили та фокусної відстані лінзи, спектральний склад природного
світла.
Уміє:
застосовувати
набуті знання в процесі розв'язування фізичних задач та виконання
лабораторних робіт; пояснювати
причини сонячних i місячних затемнень;
будувати хід променів при
побудові зображень, отриманих за допомогою плоского дзеркала і тонкої лінзи,
вимірювати фокусну відстань та визначати оптичну силу лінзи; користуватися
лінзами;
складати найпростіші оптичні
прилади.
Виявляє ставлення і оцінює:
значення
світла для життя на Землі; роль видатних учених
у розвитку знань про світло.
|
1
|
Орієнтовні теми навчальних
проектів
Складання
найпростішого оптичного приладу.
Оптичні ілюзії.
|
Уміє: здобувати інформацію під час планування,
проведення і аналізу результатів виконання проекту.
|
8/8
|
Розділ
3. МЕХАНІЧНІ ТА ЕЛЕКТРОМАГНІТНІ ХВИЛІ.
Виникнення і поширення механічних
хвиль. Звукові хвилі. Швидкість поширення звуку, довжина і частота звукової
хвилі. Гучність звуку та висота тону.
Інфра- та ультразвуки.
Електромагнітне поле і
електромагнітні хвилі. Швидкість поширення, довжина і частота електромагнітної
хвилі.
Залежність властивостей електромагнітних
хвиль від частоти. Шкала електромагнітних хвиль.
Фізичні основи сучасних бездротових
засобів зв’язку та комунікацій.
Демонстрації
1.
Поширення механічних коливань у пружному середовищі.
2.
Залежність гучності звуку від амплітуди коливань.
3.
Залежність висоти
тону від частоти коливань.
4.
Випромінювання і поглинання електромагнітних хвиль.
5.
Шкала електромагнітних хвиль.
|
Учень/учениця:
Знає й
розуміє:
сутність хвильового процесу, умови утворення механічних
та електромагнітних хвиль;
поняття довжини
і частоти хвилі, гучності звуку та висоти тону; формулу швидкості поширення хвилі;
принцип
звукової та радіолокації.
Уміє:
розв’язувати задачі за
допомогою формул взаємозв’язку довжини, частоти й швидкості поширення хвилі,
формул розрахунку відстані до перешкоди за проміжком часу запізнення
відбитого сигналу; порівнювати властивості звукових та електромагнітних хвиль
різних частот.
Виявляє ставлення та оцінює:
вплив
вібрацій і шумів на живі організми;
значення сучасних засобів зв’язку та комунікацій.
|
1
|
Орієнтовні теми навчальних
проектів
Звуки
в житті людини. Застосування інфра- та ультразвуків у техніці.
Вібрації і шуми та
їх вплив на живі організми.
Електромагнітні
хвилі в природі й техніці.
Вплив
електромагнітного випромінювання на організм людини.
|
Уміє здобувати інформацію під час планування,
проведення і аналізу результатів виконання проекту.
|
12/10
|
Розділ
4. ФІЗИКА АТОМА ТА АТОМНОГО ЯДРА.
ФІЗИЧНІ ОСНОВИ АТОМНОЇ ЕНЕРГЕТИКИ
Сучасна модель атома. Досліди
Резерфорда. Протонно-нейтронна модель ядра атома. Ядерні сили. Ізотопи. Використання
ізотопів.
Радіоактивність. Радіоактивні
випромінювання, їхня фізична природа і властивості. Активність радіоактивної
речовини.
Йонізаційна дія радіоактивного
випромінювання. Природний радіоактивний фон.
Дозиметри. Біологічна дія
радіоактивного випромінювання.
Поділ важких ядер. Ланцюгова ядерна
реакція поділу. Ядерний реактор. Атомні електростанції. Атомна енергетика
України. Екологічні проблеми атомної енергетики.
Термоядерні реакції. Енергія Сонця
й зір.
Демонстрації
1. Модель
досліду Резерфорда.
2. Модель
атома. Модель ядра атому.
3. Принцип
дії лічильника йонізаційних частинок.
4. Дозиметри
|
Учень/учениця:
Знає й розуміє:
сутність
сучасних поглядів про будову атома та ядра, дослідів Резерфорда, радіоактивності, йонізаційної дії радіоактивного
випромінювання;
поняття
ізотопу, нукліда, активності радіоактивного нукліда, ядерної та термоядерної реакцій;
механізм
ланцюгових ядерних реакцій; принцип дії ядерного реактора; механізми ядерних
процесів у Сонця й зір;
негативний вплив радіоактивного
випромінювання на живі організми.
Уміє:
пояснити йонізаційну дію
радіоактивного випромінювання; користуватися дозиметром.
Виявляє
ставлення та оцінює: переваги та недоліки, перспективи
розвитку атомної енергетики; використання термоядерного синтезу; доцільність
використання атомної енергетики та її вплив на екологію; ефективність методів
захисту від впливу радіоактивного випромінювання.
|
1
|
Орієнтовні теми навчальних
проектів
Ознайомлення із роботою побутового дозиметра. Складання
радіаційної карти регіону.
Радіологічний
аналіз місцевих продуктів харчування.
Екологічні проблеми атомної енергетики.
|
Уміє здобувати інформацію під час планування,
проведення і аналізу результатів виконання проекту.
|
34/25
|
Розділ 5. РУХ І ВЗАЄМОДІЯ. ЗАКОНИ ЗБЕРЕЖЕННЯ.
Рівноприскорений рух. Прискорення.
Графіки прямолінійного рівноприскореного руху.
Інерціальні системи відліку. Закони
Ньютона.
Закон всесвітнього тяжіння.
Прискорення вільного падіння. Рух тіла під дією сили тяжіння.
Рух тіла під дією кількох сил.
Взаємодія тіл. Імпульс. Закон
збереження імпульсу. Реактивний
рух. Фізичні основи ракетної техніки. Досягнення космонавтики.
Застосування законів збереження
енергії і імпульсу в механічних явищах.
Фундаментальні взаємодії в природі.
Межі застосування фізичних законів
і теорій.
Фундаментальний характер законів
збереження в природі.
Прояви законів збереження в
теплових, електромагнітних, ядерних явищах.
Еволюція фізичної картини світу. Розвиток уявлень про природу
світла.
Вплив фізики на суспільний розвиток та
науково-технічний прогрес
Лабораторна робота
№6. Вивчення закону збереження
механічної енергії.
|
Учень/учениця:
Знає й
розуміє:
сутність рівноприскореного руху, інерціальної
системи відліку;
поняття прискорення, імпульсу тіла,
прискорення вільного падіння; перший, другий та третій закони Ньютона, закон
всесвітнього тяжіння, закон збереження імпульсу;
формули
прискорення, імпульсу тіла; рівняння прямолінійного рівноприскореного руху;
приклади застосування фізичних
знань у сфері матеріальної й духовної культури; прояви і наслідки фундаментальних
взаємодій, універсальний характер законів
збереження в природі;
основні
закони і закономірності, що характеризують механічний рух і взаємодію,
тепловий рух, взаємодію електрично заряджених тіл;
історичний шлях розвитку
фізичної картини світу;
роль фізики як фундаментальної
науки сучасного природознавства;
фізичну картину світу.
Уміє:
застосовувати набуті знання в процесі розв'язування
фізичних задач та виконання лабораторних робіт; характеризувати
рух під дією кількох сил, будувати графіки залежності швидкості та
переміщення від часу для прямолінійного рівноприскореного руху; застосовувати
закони збереження для пояснення фізичних явищ і процесів; обґрунтовувати органічну єдність людини та
природи;
Виявляє ставлення й оцінює:
роль законів Ньютона у розвитку фізичного знання, фундаментальний характер
законів збереження;
межі
застосування класичної механіки; межі застосування фізичних законів і теорій;
досягнення людства та внесок України в
освоєння космосу.
|
4
|
Орієнтовні теми навчальних
проектів
Людина і Всесвіт.
Фізика в житті сучасної людини.
Сучасний стан фізичних досліджень в
Україні та світі.
Україна – космічна держава.
Видатні вітчизняні та закордонні
вчені-фізики.
|
Уміє: здобувати інформацію під час планування,
проведення і аналізу результатів виконання проекту.
|
4
|
ФІЗИКА ТА ЕКОЛОГІЯ
Фізика
і проблеми безпеки життєдіяльності людини. Фізичні основи бережливого
природокористування та збереження енергії. Альтернативні джерела енергії.
Демонстрації
Фрагменти відеозаписів
науково-популярних телепрограм щодо сучасних проблем екології та енергетики в
Україні та світі
|
Учень/учениця:
Знає й розуміє:
фізичні параметри (рівні)
фізичних форм забрудненості довкілля (механічної, шумової, електромагнітної,
радіаційної); механізми впливу сонячного випромінювання на життєдіяльність
організмів, механізми йонізаційного впливу на них, електромагнітного смогу й
радіоактивного випромінювання;
фізико-технічні основи роботи
засобів попередження та очищення довкілля від викидів;
фізичні основи безпечної
енергетики.
Уміє визначати фізичні параметри безпечної життєдіяльності людини за
довідниковими джерелами.
Виявляє ставлення й оцінює: екологічну
виваженість використання фізичного знання в суспільному розвитку людства,
вплив досягнень сучасної фізики на стан та майбутнє існування життя на
Землі;
причинно-наслідкові зв’язки у взаємодії людини, суспільства і природи.
|
[*] Оскільки відповідно до наказу МОНмолодьспорту України від 03.04.2012
р., № 409 вивчення фізики в основній школі здійснюється за двома модифікаціями
типових навчальних планів, якими в 9 класі передбачено 3 або 2,5 години на
тиждень, бюджет часу на відповідні розділи курсу фізики подається через риску з
урахуванням запланованого навчального навантаження.
Немає коментарів:
Дописати коментар