ЗАТВЕРДЖЕНО
наказ Міністерства освіти і науки
України
від 02.02.2016 № 73
Програма
курсу
Інформатика
5–9 класи
загальноосвітніх
навчальних закладів
(для учнів, які вивчали інформатику в 2-4 класах)
Вступ
Навчання предмету «Інформатика» для 5–9
класів спрямовано на реалізацію мети і завдань інформаційно-технологічного
компоненту освітньої галузі «Технології», визначених у Державному стандарті базової і повної загальної
середньої освіти, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України № 1392
від 23 листопада 2011 р.
В основу навчального курсу покладено розвивально-компетентнісний підхід,
що передбачає розвиток мисленнєвих навичок і формування предметних і ключових
компетентностей.
До
складу навчальної програми включено:
·
пояснювальну записку, в якій визначено мету та завдання
навчання інформатики, охарактеризовано ключові й предметні компетентності і
розвивальний компонент курсу «Інформатика, 5–9 класи загальноосвітніх
навчальних закладів», подано структуру навчальної програми й розподіл
навчальних годин на вивчення її розділів;
·
зміст навчального матеріалу та вимоги до рівня навчальних
досягнень учнів;
·
додаток із орієнтовним переліком базових компонентів
компетентнісних задач до всіх тем курсу.
Пояснювальна записка
Цілі та завдання навчання курсу
«Інформатика»
Метою
навчання курсу «Інформатика» є формування та розвиток ключових і предметних
компетентностей, аналітичного й синтетичного, логічного та критичного мислення
для реалізації творчого потенціалу учнів, їх підготовки до активного життя в
інформаційному суспільстві.
Завданнями
навчання інформатики в основній школі є формування в учнів знань, умінь і
навичок, які нададуть їм можливості:
·
створювати інформаційні моделі та опрацьовувати їх у
програмних середовищах;
·
здійснювати пошук відомостей із використанням пошукових
систем;
·
планувати, організовувати та здійснювати індивідуальну й
колективну діяльність в інформаційному середовищі;
·
використовувати засоби інформаційно-комунікаційних
технологій (ІКТ) для організації співпраці з метою розв’язування навчальних,
дослідницьких і практичних задач;
·
працювати з інформаційними системами, не створюючи
небезпек як для себе особисто, так і для інших;
·
аналізувати різноманітні процеси і явища, з’ясовувати їх
причинно-наслідкові зв’язки та структуру об’єктів, у яких ці явища відбуваються;
·
логічно та критично мислити,
робити висновки та узагальнення;
·
висувати гіпотези навчально-пізнавального характеру й
перевіряти їх у процесі розв’язування навчальних і практичних задач із
використанням ІКТ та відповідних засобів.
Ключові та предметні
компетентності
Предметні компетентності, набуття учнями
яких є складником мети навчання інформатики в основній школі, мають ознаки
ключових компетентностей.
Інформаційно-комунікаційні
компетентності як ключові базуються на знаннях, уміннях і навичках, набутих у процесі
навчання інформатики, і виявляються у формі здатності ефективно використовувати
ІКТ у навчальній, дослідницькій і повсякденній діяльності з метою розв’язування
задач, пов’язаних із пошуком, опрацюванням, зберіганням та передаванням
різноманітних відомостей. Формування в учнів ІКТ-компетентностей, зміст яких є
інтегративним, має відбуватися у результаті застосування ІКТ під час навчання
всіх предметів навчального плану, реалізації діяльнісного,
особистісно-орієнтованого та компетентнісного підходів.
Предметні ІКТ-компетентності учнів виявляються в:
·
розумінні ролі інформатики та ІКТ у сучасному
суспільстві, наукових основ інформатики, фундаментальних понять створення й
опрацювання повідомлень, принципів побудови й функціонування засобів ІКТ;
·
умінні аналізувати прості інформаційні процеси в живій
природі, суспільстві та техніці, будувати інформаційні моделі об’єктів і
процесів;
·
умінні безпечно працювати з комп’ютерним і комунікаційним
обладнанням, використовувати засоби захисту даних.
·
здатності раціонально використовувати комп’ютери, мережеві технології та програмні середовища для
розв’язування навчальних і життєвих задач, пов’язаних із пошуком, зберіганням,
опрацюванням і передаванням відомостей;
·
здатності логічно та критично мислити у процесі
планування та організації діяльності, зокрема навчальної;
·
здатності ефективно планувати та здійснювати свою
діяльність із використанням ІКТ;
·
здатності спілкуватися та співпрацювати з використанням
ІКТ для виконання різноманітних завдань, у тому числі комплексних;
·
готовності дотримуватися правових і морально-етичних норм
під час роботи з даними та програмними
продуктами, а також у комп’ютерних мережах.
Розвивальний компонент курсу
інформатики
Навчання інформатики має розвивати в
учнів аналітичне, синтетичне, логічне та критичне мислення, творчі здібності, здатність аналізувати різноманітні
процеси та явища й з’ясовувати їхні причинно-наслідкові та структурні зв’язки.
Хоча розвиток зазначених мисленнєвих навичок і здатностей не є винятково
завданням навчання інформатики, а відбувається не меншою мірою під час вивчення
інших навчальних предметів, саме в процесі навчання інформатики закладаються
основи таких умінь:
·
визначати послідовність дій, які необхідно виконати для
розв’язування певних задач, тобто розробляти алгоритми;
·
подавати алгоритми в певному формальному вигляді та
виконувати їх;
·
використовувати алгоритмічні структури;
·
застосовувати алгоритми для опрацювання різнотипних
повідомлень;
·
добирати якомога ефективніший алгоритм
розв’язування задачі
(на
зазначених уміннях базується алгоритмічне
мислення);
·
визначати параметри об'єктів та їх можливі значення;
·
класифікувати явища та об'єкти;
·
знаходити структурні зв'язки між класами об'єктів,
класифікувати знайдені зв’язки;
·
подавати дані в табличному та графічному
вигляді, інтерпретувати дані, подані графічно;
·
формулювати задачі з опрацювання структур даних і
формалізовувати їх з метою подальшого автоматизованого розв’язування з
використанням ІКТ-засобів
(зазначені вміння є основою так званого структурного мислення).
Слід підкреслити, що зазначені вище типи
мислення, знання, уміння, навички, здатності мають розвиватися не лише в
процесі вивчення основ алгоритмізації та програмування, а й під час виконання
навчальних проектів, розв’язування компетентнісних задач і вивчення всіх інших
тем курсу.
Структура навчальної програми
Курс «Інформатика» розрахований на 245 годин і вивчається в межах
інваріантної частини навчального плану (табл. 1).
Таблиця 1
Клас
|
Кількість годин
на тиждень
|
Загальна кількість годин
|
5 клас
|
1
|
35
|
6 клас
|
1
|
35
|
7 клас
|
1
|
35
|
8 клас
|
2
|
70
|
9 клас
|
2
|
70
|
Усього
|
245
|
Відповідно до Державного стандарту базової і повної загальної середньої
освіти, затвердженого
постановою Кабінету Міністрів України № 1392 від 23 листопада 2011 р., курс «Інформатика»
вибудовується за такими змістовими
лініями:
·
інформація, інформаційні процеси, системи, технології;
·
комп’ютер як універсальний пристрій для опрацювання
даних;
·
інформаційні технології створення й опрацювання
інформаційних об’єктів;
·
моделювання, алгоритмізація та програмування.
З метою дотримання принципів науковості і доступності
програмою передбачено послідовне ускладнення навчального матеріалу кожної з
названих вище змістових ліній та умовне виокремлення двох змістових рівнів.
·
Перший рівень (5–7 класи) –
продовження розпочатого в початковій школі ознайомлення з базовими поняттями
курсу (табл. 2). На цьому рівні не ставиться завдання глибокого та вичерпного
вивчення ІКТ, а зроблено акцент на набутті навичок їх практичного застосування,
а також на розвивальній спрямованості навчання. З метою врахування вікових
особливостей учнів допускається використання навчально-імітаційних програмних
засобів і середовищ, зокрема для підтримки вивчення розділу «Алгоритми і
програми».
Таблиця 2
5 клас
|
6 клас
|
7 клас
|
Інформаційні процеси. Комп’ютер
як засіб реалізації інформаційних процесів
(6 год.)
|
Правила поведінки в
комп’ютерному класі. Узагальнення і систематизація вивченого у 5 класі
(2 год.)
|
Правила поведінки в
комп’ютерному класі. Узагальнення і систематизація вивченого у 6 класі
(2 год.)
|
Комп’ютерні мережеві технології
(4 год.)
|
Служби
та ресурси Інтернету
(7
год.)
|
Персональне веб-середовище
(4 год.)
|
Текстовий процесор
(5 год.)
|
Створення та використання
комп’ютерних презентацій
(6 год.)
|
Табличний процесор
(9 год.)
|
15 год.
|
15 год.
|
15 год.
|
Алгоритми і програми
(12 год.)
|
Алгоритми і програми
(12 год.)
|
Алгоритми і програми
(12 год.)
|
Проектна діяльність
(4 год.)
|
Проектна діяльність
(5 год.)
|
Проектна діяльність
(5 год.)
|
Резерв
(4 год.)
|
Резерв
(3 год.)
|
Резерв
(3 год.)
|
35 год.
|
35 год.
|
35 год.
|
·
Другий рівень (8 – 9 класи) –
формування предметних та ключових ІКТ-компетентностей (табл. 3). На цьому
рівні, зокрема, має формуватися понятійний апарат, достатній для набуття
вищезазначених компетентностей. Для цього рекомендується використовувати
повнофункціональні, а не імітаційні, програмні засоби та середовища.
Таблиця 3
8 клас
|
9 клас
|
Правила поведінки в
комп’ютерному класі. Повторення вивченого у 7 класі
(2 год.)
|
Правила поведінки в
комп’ютерному класі. Повторення вивченого у 8 класі
(2 год.)
|
Інформаційні системи
(10 год)
|
Системне та службове програмне
забезпечення
(10 год)
|
Комп‘ютерна графіка
(12 год.)
|
Текстовий процесор
(8 год.)
|
Опрацювання об’єктів
мультимедіа
(8 год.)
|
Табличний процесор
(12 год.)
|
32 год.
|
32 год.
|
Алгоритми і програми
(24 год)
|
Алгоритми і програми
(18 год.)
|
Проектна діяльність
(8 год.)
|
Створення та публікація
веб-ресурсів
(6 год.)
|
|
Проектна діяльність
(10 год)
|
32 год.
|
34 год.
|
Резерв
(6 год.)
|
Резерв
(4 год.)
|
70 год.
|
70 год.
|
Зміст навчального предмета «Інформатика» містить
фундаментальну складову, що реалізується шляхом вивчення основ науки
«Інформатика», має прикладну спрямованість, яка реалізується в процесі
виконання учнями практичних завдань з використанням комп’ютера у формі, яку
добирає вчитель: вправ, практичних, контрольних чи тематичних робіт,
розв’язування компетентнісних задач, виконання індивідуальних і групових
навчальних проектів тощо, а також застосування інших організаційних форм діяльності
учнів й інноваційних методів
навчання. Виконання учнями практичних завдань із використанням ІКТ є важливою частиною уроку інформатики. Мета їх
проведення може бути різною: формування позитивної мотивації та актуалізація
опорних знань; формування вмінь і навичок, розвиток здібностей; поточне та
тематичне оцінювання навчальних досягнень учнів тощо.
Одним із рекомендованих видів навчальної діяльності,
використовуваних для досягнення цілей навчання та перевірки рівня навчальних
досягнень учнів є розв’язування компетентнісних
задач. Добираючи та створюючи компетентнісні задачі, вчитель має
враховувати, що в 5–7 класах опрацювання даних учнями повинно здійснюватися за
допомогою однієї технології або в одному програмному середовищі, у 8-9 класах –
кількох технологій або в кількох середовищах. Також у компетентнісних задачах
для будь-яких класів слід обов’язково передбачати розвивальний компонент.
Орієнтовний перелік базових елементів, які можна використовувати для складання
компетентнісних задач до кожної теми курсу, подано в Додатку.
Навчальні індивідуальні та групові проекти
орієнтовані на самостійне виконання учнями –
індивідуальне, в парах чи групове. Педагогічно доцільний добір проектних
завдань і обґрунтоване формування навчальних груп сприяє диференціації навчання
відповідно до запитів, нахилів і здібностей учнів. Під час виконання проектів
учні самостійно ознайомлюються з додатковою навчальною та науковою літературою,
відомостями з різних джерел, зокрема з Інтернету, навчаються аналізувати й
критично оцінювати їх. Важливим етапом навчально-проектної діяльності, який має
бути обов’язковим, є презентація отриманих
результатів.
У процесі виконання навчальних проектів досягаються такі цілі:
- навчальна — розширення та поглиблення теоретичної бази знань учнів, надання результатам
навчання практичної значущості, застосування їх до вирішення повсякденних
життєвих завдань, набуття й закріплення вмінь і навичок, у тому числі виконання
діяльності, наближеної до наукового пошуку;
- розвивальна — розвиток загально навчальних умінь — культури мовлення, чіткості і
точності висловлення, здатності до виконання мисленнєвих процесів, критичності
мислення, здатності до рефлексії, здатності генерувати нові ідеї, знаходити
метод розв'язування задачі або проблеми тощо;
- виховна —
формування здатності до інтерперсональної комунікації, асертивної поведінки,
ціннісного ставлення особистості до суспільства і держави, ціннісного ставлення
до себе, людей, природи, праці, історичних і духовних надбань рідного краю.
Оцінювання виконання навчальних індивідуальних і групових проектів є
обов’язковим для всіх учнів класу.
Оцінювання рівня навчальних досягнень учнів, незалежно
від організаційної форми навчальної діяльності, має бути обов’язково
індивідуальним. При формуванні оцінювального судження мають ураховуватися
знаннєві та компетентнісні складники.
Розподіл навчального часу на
вивчення розділів програми
Зміст навчання інформатики структуровано за розділами із визначенням кількості годин на їх вивчення (табл. 4). Такий розподіл
змісту й навчального часу є орієнтовним. Учителі й автори підручників можуть
коригувати послідовність вивчення тем залежно від методичної концепції та
конкретних навчальних ситуацій, від рівня підготовки
учнів і сформованості в них предметних ІКТ-компетентностей. Учителі також можуть вибудовувати найбільш
прийнятний для конкретного навчального закладу або класу підхід до навчання.
Запропонована кількість часу на вивчення кожної теми також є орієнтовною,
учителі й автори підручників можуть її змінювати у межах до 15%. Разом з тим,
учитель має створити умови для забезпечення рівня навчальних досягнень
учнів, зазначеного у програмі з кожної теми.
У програмі передбачено резерв часу, який можна додатково
використати на вивчення розділів, а також для проведення інтелектуальних
конкурсів і творчих змагань, екскурсій, інших форм навчально-виховної роботи.
Резервні години можна використовувати як у першому, так і в другому семестрах.
Таблиця
4
№ з/с
|
Змістові лінії
|
Класи та
кількість годин
|
|
|||||
5 клас
|
6 клас
|
7 клас
|
8 клас
|
9 клас
|
Усього
|
|||
1
|
Інформація, інформаційні процеси, системи, технології.
Комп’ютер як універсальний пристрій для опрацювання даних.
|
6
|
|
|
10
|
10
|
26
|
|
2
|
Технології створення та опрацювання інформаційних
об’єктів
|
|
|
|
|
|
60
|
|
|
2.1.
|
Створення та опрацювання текстових документів
|
5
|
|
|
|
8
|
13
|
|
2.2.
|
Створення та опрацювання зображень
|
|
|
|
12
|
|
12
|
|
2.3.
|
Створення та опрацювання мультимедійних об’єктів
|
|
|
|
8
|
|
8
|
|
2.4.
|
Створення та опрацювання комп’ютерних презентацій
|
|
6
|
|
|
|
6
|
|
2.5
|
Створення та опрацювання електронних таблиць
|
|
|
9
|
|
12
|
21
|
3
|
Телекомунікаційні технології
|
4
|
7
|
4
|
|
6
|
21
|
|
4
|
Моделювання, алгоритмізація та програмування
|
12
|
12
|
12
|
24
|
18
|
78
|
|
5
|
Виконання індивідуальних і групових навчальних проектів
|
4
|
5
|
5
|
8
|
10
|
32
|
|
6
|
Резерв, повторення та узагальнення
|
4
|
5
|
5
|
8
|
6
|
28
|
|
|
Усього
|
35
|
35
|
35
|
70
|
70
|
245
|
Характеристика умов навчання
Відповідно до чинних нормативних документів, кожний урок
проводиться в комп’ютерному класі. На уроці класи діляться на підгрупи так, щоб
кожен учень був забезпечений індивідуальним робочим місцем за комп’ютером.
Поділ на підгрупи здійснюється згідно з Наказом МОН України №128 від
20.02.2002 р.
Пропонована програма не обмежує використання певних
операційних систем і програмних чи апаратних платформ. Робота учнів може бути
організована в середовищі як пропрієтарних операційних систем, так і створених
на основі ліцензій вільного поширення, з використанням як пропрієтарних, так і
вільно поширюваних програмних засобів.
Перелік
необхідних програмних засобів:
операційна система з графічним інтерфейсом;
клавіатурний тренажер;
тренажер роботи з маніпулятором «миша»;
програма для запису даних на оптичні носії;
програма — архіватор;
антивірусна програма;
векторний графічний редактор (можливе використання
редактора, вбудованого в середовище офісної програми);
растровий графічний редактор (на різних етапах навчання
використовуються кілька різних за складністю графічних редакторів);
текстовий процесор;
редактор презентацій;
програма для створення комп’ютерних публікацій;
табличний процесор;
програма для опрацювання аудіо й відеоданих і розроблення
потокових презентацій;
електронні словники і програми, призначені для перекладу;
веб_браузер;
навчальне середовище програмування;
середовище розроблення програм.
Обладнання навчального приміщення (класу, кабінету) має
відповідати вимогам (технічним, санітарно-гігієнічним, педагогічним тощо),
викладеним у «Положенні про кабінет інформатики та інформаційно_комунікаційних
технологій навчання загальноосвітніх навчальних закладів» (Наказ МОН України
від 20.05.2004 №407, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 14.06.2004 р.
№ 730/9329) й нормативних документах, на які в ньому здійснено посилання. За
умов внесення змін до «Положення про кабінет інформатики та
інформаційно_комунікаційних технологій навчання загальноосвітніх навчальних
закладів» та нормативних документів, на які здійснено посилання, зміст програми
у частинах, пов’язаних зі змінами, має переглядатися з виконанням передбачених
чинним законодавством процедур.
Зміст навчального матеріалу та
вимоги до навчальних досягнень учнів
У нижченаведених таблицях конкретизовано зміст навчального матеріалу для кожного
класу й подано відповідні вимоги до
навчальних досягнень учнів. Врахування переліку вимог зорієнтовує вчителя
на досягнення мети навчання за кожним розділом програми, полегшує планування
мети та завдань навчання на уроках, допомагає виробити адекватні методичні
підходи до проведення навчальних занять, поточного й тематичного оцінювання.
9 клас
Правила поведінки в
комп’ютерному класі. Повторення вивченого у 8 класі.
(2 год)
|
|
Системне та службове програмне
забезпечення.
(10 год)
Класифікація та загальні характеристики
програмного забезпечення.
Ліцензії на програмне забезпечення, їх типи.
Системне програмне забезпечення.
Поняття про операційну систему, її призначення.
Класифікація операційних систем.
Поняття інсталяції та деінсталяції програмного
забезпечення. Проблеми сумісності програмного забезпечення.
Службове програмне забезпечення. Драйвери.
Підготовка носіїв даних до використання, діагностика та обслуговування носіїв
даних і системного програмного забезпечення. Службові програми перевірки
дисків, дефрагментації, очищення дисків, відновлення системи.
Архівування даних. Стиснення даних, види
стиснення даних. Архіватори. Типи архівних файлів. Операції над архівами.
Шкідливе програмне забезпечення та боротьба з
ним. Основні дії для захисту персональних комп’ютерів від зловмисного
програмного забезпечення. Антивірусне програмне забезпечення, налаштування
його основних параметрів.
|
Учень (учениця)
описує:
має уявлення:
пояснює:
наводить приклади:
розрізняє:
класифікує:
уміє:
|
Текстовий процесор (8 год)
Створення, редагування та форматування списків.
Пошук та заміна символів.
Форматування з використанням стилів. Структура
документа. Створення змісту документа з використанням його структури.
Гіперпосилання.
Спільна (послідовна) робота з документом. Рецензування.
|
Учень (учениця)
має уявлення:
розуміє:
описує:
уміє:
|
Табличний процесор.
(12 год)
Автозаповнення.
Логічні, математичні та статистичні функції.
Зображення рядів даних. Побудова графіка функції.
Умовне форматування.
Розв’язування задач із фізики,
хімії, математики та інших дисциплін, де вимагається графічне відображення
даних і застосування функцій.
Набори однотипних об’єктів. Поля та записи.
Електронна таблиця, як засіб подання відомостей про однотипні об’єкти.
Сортування та фільтрування даних.
Обчислення підсумків.
Функції для роботи з наборами
однотипних об’єктів і табличними базами даних.
|
Учень (учениця)
пояснює:
наводить приклади:
описує:
уміє:
|
Алгоритми і програми.
(18 год)
І. Масиви.
Поняття одновимірного
масиву. Введення й виведення значень елементів масивів.
Алгоритми опрацювання
табличних величин:
знаходження підсумкових величин, зокрема для елементів, що задовольняють
задані умови, а також пошук у масиві за певними критеріями.
Алгоритми впорядкування елементів масиву.
ІІ. Рух об’єктів.
Використання таймера, рух, моделювання гри.
|
Учень (учениця)
пояснює:
описує:
розпізнає:
пояснює:
уміє:
|
Створення та публікація веб-ресурсів.
(6 год)
Інтернет-засоби для створення веб-ресурсів.
Поняття про мову гіпертекстової розмітки.
Правила зручного розміщення відомостей на
веб-сайті.
Публікація веб-сайта в службі безкоштовного
хостингу.
|
Учень (учениця)
пояснює:
пояснює:
наводить приклади:
уміє:
|
Проектна діяльність.
(10 год)
Виконання
колективного навчального проекту з дослідження предметної галузі навчального
курсу «Інформатика»
|
Учень (учениця) виконує навчальний проект, де передбачається:
|
Повторення, узагальнення,
резервний час.
(4 год)
|
.
|
Додаток
Немає коментарів:
Дописати коментар